Gå til Firkant Fora - oversigt over emner og skriv nye indlæg -Klik retur til firkantnet.dk-  Portal
 Klik her og få intro til Fora Portal  •  Forum  •  Bogmærker  •  Grupper
Hjælp  •  Søg indlæg  •  Retur til forsiden
Introduktion  •  Tilmeld
Login til private beskeder  •  Profil  •  Log ind
Kalender 
Vis næste emne
Vis foregående emne

Skriv nyt emneBesvar indlægget Vis foregående emneSend besked om dette emne til en venVis hvem der ellers har set dette emneGem dette emne som en filPrintervenlig versionLogin til private beskederVis næste emne
Forfatter Besked
Sara Asmussen

Junior-Admin
Junior-Admin

Indmeldt: 29. aug 2003

Geografisk sted: Indre Nørrebro
Alder: 40

denmark.gif
IndlægSkrevet: 13/11/2005, 22:34  Emne:  et sted at diskutere folkeskolen på Nørrebro? Besvar, med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Velkommen

Her er en mulighed for at diskutere folkeskolen på Nørrebro - på en grundigere og mere nuanceret måde end det kan gøres i lokalavisen.

Hvad mener I om folkeskolerne herinde? Skal alle børn blandes og spredes på de Københavnske folkeskoler, eller skal man have ret til at gå på en lokal skole?

Hvad er jeres egne erfaringer med skolerne på Nørrebro?

Klik på 'nyt emne' og skriv!

Som anonym gæst har enhver adgang til at tage del i snakken, men som tilmeldt bruger kan du logge dig på Firkant Fora, så du bl.a. kan modtage mails. Klik 'Tilmeld' øverst i toolbaren. Når du har lavet dit login med brugernavn og password, kan du logge på.

Har du spørgsmål til dette forum, så send en mail til redaktør af FamilieDating og få svar.

Vædder Køn:Kvinde Hunden OfflinePersonligt Galleri for Sara AsmussenVis brugerens profilSend privat beskedSend emailBesøg brugerens webside
Anders

Gæst

IndlægSkrevet: 28/12/2005, 18:26  Emne:  debat fora for folkeskolen Besvar, med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Jeg vil da lige gøre lidt reklame her, da denne tråd handler om folkeskolen, som jo altid er til debat.

Jeg er selv ejer af en side ved navn www.laererstud.dk, hvor I kan hente inspiration, debat oplæg osv. fra.

Husk kildeangivelse, hvor det er fundet.

MVH

Anders

Gæst

IndlægSkrevet: 12/4/2006, 00:06  Emne:  (Intet emne) Besvar, med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Her en en meget tavs debat? Kære Sara, det var ellers et godt initiativ Smile

Jeg kan måske trøste med, at debatten foregår et andet måske mere naturligt, sted. Nemlig i det organiserede forældrenetværk, som er vokset frem og kan findes på www.brugfolkeskolen.dk.
Og selvfølgelig i hver enkelt skoles forældregrupper og skolebestyrelser.

Først vil jeg sige, at folkeskolerne i dag ikke kan sammenlignes med hvad forældre kan huske fra deres egen skoletid.
Så glem alt om dine egne minder, når du skal finde skolen til dit barn.
Tag hen og se og få en snak i stedet, og: Brug folkeskolen!

Aktive folkeskoleforældre er måske bedre ambassadører end lærere og skoleledere - men se selv, og tag del i netværkene, det kan måske give dig en øjenåbner, så en forudfattet mening bliver rykket lidt?

Der har lige været valg (af forældre) til alle folkeskolers bestyrelser, for en 4-års periode. Valgperioden følges med kommunevalget.

Jeg håber, at de nyvalgte forældre, her på Nørrebros skoler, vil være ivrige efter at samarbejde også på tværs af skolerne. Det er et samarbejde som blev startet op så småt i forrige valgperiode. Der er masser af plads til forbedringer, når det skal siges mildt og i en positiv mening.

I folkeskolerne har forældrene en lovbetinget ret til indflydelse, som private skoler ikke behøver at give. At vi desuden allerede betaler for folkeskolen via skatten, skal da også med.

Jeg betragter løbende mine egne børns oplevelse af at gå i en lokal folkeskole. Selvfølgelig gør en mor det, ikke?
Så længe mine børn er glade og begejstrede for kammeraterne, lærerne og fagene, synes jeg at de går i den rigtige skole.

Min ældste går nu i 9. klasse, og nogle af klassekammeraternes familier er flyttet væk fra Indre Nørrebro undervejs - men ungerne har valgt at blive i deres skole.

Det er bare 2 af mine måle-apparater. De viser at det ikke er så galt endda.

Det er vigtigst hvad børnene selv synes.

Med dette udsagn mener jeg udfra mine erfaringer:

Der findes også børn og lærere, som ikke matcher.
Det er vigtigt at holde sig for øje og handle ud fra.
Det er mindre vigtigt, om man som forælder matcher godt med sit skolebarns lærere, end om skolebarnet har det fint.

Min erfaring er faktisk at lærerne oprigtigt ønsker, og arbejder for, at eleverne har det rart og trygt, og får den bedst mulige skoletid. De ønsker også at der er et konstruktivt samarbejde med forældrene, hvor tillid og respekt for hinanden er meget vigtigt.
Den kan være vanskelig at bygge op, den dér tillid og respekt. Men tænk på, at du som forælder også har et ansvar for at samarbejdet bliver godt, og så har forresten Københavs Borgerrepræsentation sat en plan, inkl. noget økonomi ind på budgettet, som betyder at der bliver mere lærertid at gøre samarbejdet med forældrene med.

Jeg har også via skolebestyrelsesarbejdet fået indsigt i nogle kvaliteter, der findes på skolen, ja - det kan jeg kun bruge til at underbygge en meget positiv opfattelse, udover at måle på mine egne børns mening.

Selvfølgelig kan vi savne plads og uderum på skolerne - de store græsbaner findes ikke her i kvarteret. Men det gør de heller ikke i de private skoler i det indre af København K og i brokvatererne.

Vi har som forældre taget et valg, når vi bor her. Det valg forhindrer os ikke i at sørge for at vores børn får oplevet åbne landskaber, skov og strand.

Til gengæld har Indre Nørrebro andre fordele for børnefamilier i hverdagen og i fritiden. Der er ikke ret langt til unikke muligheder her, ting som vi ikke kan nå fra en bolig i provinsen.

Sådan mener jeg: Brug folkeskolen, det er folkets skole, og den er ikke så dårlig når det kommer til stykket.

Bedste forårshilsner her fra

Vis ikke emner ældre end:      
Skriv nyt emneBesvar indlægget Vis foregående emneSend besked om dette emne til en venVis hvem der ellers har set dette emneGem dette emne som en filPrintervenlig versionLogin til private beskederVis næste emne

Vis næste emne
Vis foregående emne
Du kan skrive nye indlæg i dette forum
Du kan besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
Du kan vedhæfte filer i dette forum
Du kan hente filer i dette forum

Alle tidspunkter er GMT (Europa, GMT+1)

Forum sikkerhed

7864 Angreb afværget