| Forfatter |
Besked |
Michael
Gæst

|
|
Jeg håber at den flinke webmaster kan svare mig på mit spørgsmål:
Jeg er lige flyttet ind i blågårdsgade og har selvfølgelig tilsluttet mig firkantnet. MEN for tiden er hastigheden på nedhentning af udenlandske hjemmesider blevet utrolig langsom. Det samme gælder hvis jeg spiller eksempelvis Warcraft 3 eller Counter -Strike på nettet. Jeg lagger helt vildt på Battle.net (warcraft 3 online) og det samme gælder Steam (counter strike online). Noget tid efter jeg selv havde fået firkant net, ringede jeg ind til fascom, som var meget behjælpelige med regler for brug af firkantnet. Og de gjorde mig opmærksom på at man ikke måtte misbruge programmer som eksempelvis Kazaa og E-Donkey, forstået på den måde at man godt må bruge dem, men man må ikke sætte den til at hente 10 dvd film med 200 brugere på hver, da det overbelater routeren / switchen. Selvfølgelig gælder det også at man ikke må bryde copyright loven, men nu tænker jeg mere på det med at det overbelaster systemet når e-donkey står og banker løs døgnet rundt og at man hele tiden prøver at connecte til tusindvis af computere via p2p netværk.
Jeg fik selv en advarsel fordi jeg downloade patches til spil via E-Donkey med for mange connections og tog det straks til efterretning, da fascom lukkede min port i lejligheden, Jeg rignede jo som sagt til dem og fik mig en hyggelig snak om reglerne, som jeg nu selvfølgelig overholder.
Mit spørgsmål er nu, at selvom alle kan lave fejl (ligesom jeg selv kom til), bliver der så snart slået ned på dem der åbenbart overbelaster nettet helt vildt ? Det er godt nok kun de udenlandske servere og websites der er blevet langtsomme, men det er nu også dem jeg bruger mest.
Måske har andre også bemærket problemet med hastigheden på udenlandske sites og servers ?
mange venlige hilsener
Michael
|
|
|
|
|
|
| |
|
 |
Henrik/ex-FasCom
Superbruger

Indmeldt: 29. maj 2003
Geografisk sted: Humlebæk

|
|
Hej Michael,
det er ikke netværks-udstyret der er flaskehalsen.
Jeres internet-forbindelse er på 45Mbps - dog med det lille twist at der kun er 3Mbps i upload til udlandet.
Nu er det ikke specielt mange der har brug for stor kapacitet i upload til udlandet - derfor har man valgt denne løsning - noget med økonomi osv
Problemet er nu, at mange brugere benytter p2p-programmer til at downloade med - og det er der sådan set ikke noget galt i.
Problemet ligger i, at disse fildelings-programmer også sørger for at man uploader filer til andre - og det er denne upload trafik til udlandet der ødelægger det for jer.
Hvis upload er brugt op, så vil download gå sindsygt dårligt - også selvom der er masser af kapacitet tilbage.
Hvad kan man så gøre ved det ?
Ja, der er flere muligheder - f.eks:
1: Lev med det
2: opgrader upload kapacitet til udland
3: indsæt intelligent udstyr
Nr 1 er billig - dog løser den ikke problemet.
Nr 2 løser problemet nu og her - dog vil den øgede kapacitet med stor sandsynlighed blive ædt op meget hurtigt....p2p-trafik æder alt hvad der stilles til rådighed.
Nr 3 er løser problemet nu og her - er dyr, men set over en længere periode både økonomisk og taktisk at foretrække.
Det største problem ligger i, at visse p2p programmer kan lægge deres trafik på porte, som aldrig vil blive nedprioriteret - f.eks port 80.
Dette er jo ganske intelligent udtænkt af p2p-programmøren, men til stadig hovedpine for alle netværks-administratorer - som føler at deres kapacitet stilles til gratis rådighed for deling af filer, uden at de kan gøre noget ved det.
Den intelligente løsning er at opsætte udstyr, som kan genkende de enkelte p2p-pakker ud fra deres signatur-fil og ikke udfra deres port-nummer.
På den måde kan p2p-programmerne benytte lige nøjagtig den port de ønsker - de bliver fanget alligevel og nedprioriteret.
På den måde bliver upload'en til udlandet aflastet - og man kan igen downloade med god hastighed og få en god spille-oplevelse.
Bestyrelsen i IT-laug'et er blevet gjort opmærksom på dette, og FasCom sender snarest et løsningsforslag til bestyrelsen.
|
|
|
|
_________________ Mvh Henrik - FasCom
Meninger er mine egne og deles ikke nødvendigvis af min arbejdsgiver.
|
|
| |
      |
 |
Michael
Gæst

|
|
Hej Henrik
Tak for svaret.
Det skal lige nævnes at både mig selv og min kammerat som jeg deler lejligheden med, har afinstalleret alle vores p2p programmer.
Jeg ved ikke vanvittigt meget om teknikken bag firkantnet, men det lyder jo logisk at hvis folk sidder og downloader og sender meget til udlandske brugere / servere via p2p programmer, så vil det hæmme nettet for os andre, når vi vil bruge udenlandske sites og spil servere. Hvis der "kun" er sat 3mbit båndbredde af til upload til udlandet, så vil dette jo selvfølgelig blivre spist op meget hurtigt, som du nævner.
Jeg skal ikke stille mig op som moralens vogter, men da vi selv fandt ud af at det kunne hæmme nettet for de andre brugere, tog vi straks konsekvensen og fjernede vores p2p programmer.
Firkantnet skulle gerne betyde hurtigt internet til alle i lauget og jeg er glad for at i tager problemet alvorligt. Det er nu blevet så slemt med hastigheden til udlandet at vi her i lejligheden ikke kan spille f.eks. Warcraft 3 på nettet. Dette spil plejede aldrig at lagge tidligere, men nu er det stort set omsonst at spille det. Faktisk kræver de spil vi spiller onlineikke særligt meget båndbredde og vi bruger ikke så meget kapacitet ved at spille dem, men det er dem der sidder og henter/sender via e-donkeyosv. der nu gør at vi kun kan bruge danske sites og danske servere med god hastighed. Problemet er bare at Warcraft 3 serveren 'Europe Nothrend' som man skal logge sig på som dansker er hostet af Telia i Sverige og det går sindsygt langsomt for tiden.
Håber snart er der bliver sorteret fra i de brugere, der kynisk udnytter p2p programmerne og ødelægger hastigheden på udenlandske servere og sites for os andre.
mvh
Michael, Blågårdsgade
|
|
|
|
|
|
| |
|
 |
Adam
Gæst

|
|
| Er det et problem der kunne løses ved at få en fast IP, eller er dem af os som ikke bruger P2P, men gerne vil spille over f.eks. battle.net (hvortil forbindelse i løbet af den sidste uge er blevet så dårlig at man ikke kan spille overhovedet) bare i de andre P2P-brugeres vold, så at sige?
|
|
|
|
|
|
| |
|
 |
Gæst

|
|
Hov, ignorer bare min post - jeg havde ikke læst Henriks svar grundigt nok, beklager.
Så håber vi bare at der sker noget snart
Adam Bencard,
Baggesensgade 21
|
|
|
|
|
|
| |
|
 |
Frank Kurall
Snaksom besøger

Indmeldt: 23. maj 2003
Geografisk sted: Tømrergade

|
|
Spiller ikke on-line spil selv men personligt syntes jeg ikke, at udenlandske sites er specielt langsomme.
Uden at skulle gøre mig klog på noget jeg ikke rigtigt ved så meget om, slår det mig dog at p2p bliver udnævnt til den store synder.
Så vidt jeg har forstået bliver fx e-donkey brugere fra vores net registreret som "firewalled". Dvs man får ikke adgang til p2p netværket, uanset hvilken port der benyttes og dermed er både up- og download farten rimeligt begrænset.
Det er selvfølgelig klart, at 100 p2p brugere, der hver har gang i 10 dvd film, hurtigt kan æde 3 mbit op.
En fast IP løser ikke problemet, snarere tvært imod da brugerne ikke længere vil være "firewalled" med den begrænsning der ligger i det.
Nu da de faste IP'er er på trapperne, vil den bedste løsning på problemet nok være Henriks løsning 3. Det koster så et eller andet men giver en retfærdig fordeling af kapaciteten til alle.
|
|
|
|
|
|
|
     |
 |
GFP
Gæst

|
|
| Hvorfor lukker man ikke de forbindelser der uploader for meget? Jeg synes ikke det er rimeligt at vi andre skal belastes så groft. Blot det at åbne en udenlandsk side kræver en vis anstrengelse.
|
|
|
|
|
|
| |
|
 |
Henrik/ex-FasCom
Superbruger

|
|
| GFP skrev:
|
|
Hvorfor lukker man ikke de forbindelser der uploader for meget? .....
|
He....hvis man gjorde det, så var der jo kun jer 4 brugere tilbage på nettet
Nej, tiden er nok løbet lidt fra den holdning, at upload-kapacitet kan der skæres markant i.
'i gamle dage' - for ca 4-6 måneder siden - der var de 3Mbps faktisk rigeligt - dvs de var ikke konstant brugt op og man oplevede sjældent pakketab pga congestion.
Der bliver jo til stadighed flere og flere brugere på jeres netværk, så trafikken stiger også en anelse i takt med dette.
Bliver spændende at se, hvad der sker når de public IP-adresser bliver implementeret
Fat mod - der er gang i processen
|
|
|
|
|
|
| |
      |
 |
Henrik/ex-FasCom
Superbruger

|
|
Nogen der lige gider at teste, om udlandstrafik er blevet bedre ?
Der er gjort 'noget'
|
|
|
|
|
|
| |
      |
 |
Henrik/ex-FasCom
Superbruger

|
|
| Henrik - FasCom skrev:
|
Nogen der lige gider at teste, om udlandstrafik er blevet bedre ?
|
Ovenstående er ikke aktuelt mere.
Vender tilbage når der skal prøves igen.
|
|
|
|
|
|
| |
      |
 |
Michael
Gæst

|
|
Nu har jeg testet lidt forskellige sites og spil servere (begge udenlandske).
Hastigheden er faktisk blevet forringet i forhold til da jeg skrev strengen her. Vi er nu ude i at man slet ikke kan spille f.eks. Warcraft 3 på battle.net. Det lagger så meget at man bliver 'timed out' hele tiden og bliver 'kicket' fra spillet. På de udenlandske hjemmesider går det nu så langsomt at det tager ca. 4 minutter at loade et 30 sekunders lydklip i 32 kbps.
Det tager åbenbart mere og mere overhånd med forbruget af upload til udlandet vha. p2p programmer, for hastigheden er nu super dårlig hele døgnet rundt.
p.s det har intet at gøre med vores opsætning, da vi ikke har ændret noget siden vi fik det opretter og på det tidspunkt var hastigheden fin. Vores overbo har også problemer med udenalndske sites og servere, så problemet er uden tvivlt generelt for firkant.net.
|
|
|
|
|
|
| |
|
 |
Somethimes
Ret hyppig stamgæst

Indmeldt: 19. aug 2003
Geografisk sted: Doh her
|
|
Jeg vil sige at forbindelsen til udlandet er så dårlig, at jeg er begyndt at kigge på, hvilke muligheder der er for en inetforbindelse.
Jeg spiller på udenlandske servere og betaler for dem, så er det jo lidt meningsløst at forbindelsen er ringere end jeg kan opleve med et gammelt 28.8 modem.
|
|
|
|
|
|
| |
     |
 |
Henrik/ex-FasCom
Superbruger

|
|
| Somethimes skrev:
|
Jeg spiller på udenlandske servere ......
|
Kan du oplyse IP på serveren samt det port-range der benyttes, så kan jeg prøve at se om jeg kan forbedre det....du kan evt mail'e det til mig på haa@fascom.dk
|
|
|
|
|
|
| |
      |
 |
Somethimes
Ret hyppig stamgæst

Indmeldt: 19. aug 2003
Geografisk sted: Doh her
|
|
Hej Henrik
Så vidt jeg ved er det denne server ip jeg spiller på: 213.198.85.39
Jeg håber du kan hjælpe, for det er jo irreterende at det er noget så simpelt som et par Mbit til udlandet der gør det.
Mvh
Martin Christiansen aka Somethimes
P.S.
Jeg brokker mig kun over forbindelse, ikke servicen, den er nemlig god.
|
|
|
|
|
|
| |
     |
 |
Gæst

|
|
Jeg forsøgte at spille Warcraft 3 igen i dag på den nordiske server (hosted af Telia). Jeg fik lov at spille ca. 3 minutter så blev jeg sparket af serveren, fordi jeg laggede alt for meget. Det er altså surt!
Jeg synes også Fascom har god service og jeg bebrejder ikke dem for noget, da de i modsætning til f.eks. TDC altid har kvalificerede svar på de spørgsmål man måtte have.
Når det er sagt, så synes jeg det er lidt frustrerende at man sidder på et netværk der har omkring 45 mbit's kapacitet, men man kan kun bruge danske hjemmesider, for man har som regel ikke tålmodighed til at vente 2 minutter på at en f.eks. tysk side skal loade og slet ikke når man ydermere skal vente 3-4 minuter på at loade et 30 sekunders realaudio lydklip.
Jeg håber at Fascom belyser problemet for IT-Lauget, for jeg ville personligt gerne betale op til det dobbelte for at være på firkantnet, hvis der blev mere kapacitet til upload til udlandet (som åbenbart er der problemet ligger). Henrik nævnte noget med noget dyrere udstyr der kunne fordele båndbredde "intelligent" mellem brugerne, så enkelte idioter ikke kan suge hele kapaciteten ved at dele ulovlige film og filer med brugere på f.eks. kazaa og e-donkey...
|
|
|
|
|
|
| |
|
 |
|
|
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6 Næste
|
Vis næste emne
Vis foregående emne
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum Du kan vedhæfte filer i dette forum Du kan hente filer i dette forum
|
Alle tidspunkter er GMT (Europa, GMT+1)
7864 Angreb afværget
|